Om kunstner

INGER MARGRETHE VARGERVIK


Billedskapende arbeid og selvbilde

Jobbet som computergrafiker etter endt utdannelse ved Bergeland, men konjunkturendringer førte til nye veivalg og jeg videreutdannet meg til faglærer i formgivingsfag/Bachelor of art og tok senere Master i spesialpedagogikk. Denne kombinasjonen forteller litt om mitt engasjement for bruk av kunst og billedskapende arbeid i ordinær og undervisning og spesialundervisning. Med tilleggsemner innen språk, kommunikasjon og samspill er det lett å forstå min interesse og engasjement for billedskapende/kreativt arbeid.


Masterrapporten viser noe av effekten ved å bruke bilder i spesialundervisning, betegnes som et pionerarbeid innen dette feltet. Dessverre er den kun lagret i arkivet på UiS og ikke tatt i betraktning av noen ...


Jeg fikk erfare hvilken betydning kunst og billedskapende arbeid kan ha for mange elever i skolen, og oppdaget at faget hadde flere dimensjoner enn jeg var klar over. Dette ville jeg undersøke nærmere. Ønsket om å bruke billedskapende arbeid som en vei mot større selverkjennelse, gjorde at jeg utforsket dette i eget billedskapende arbeid. Jeg så også at dette kunne være viktig å jobbe med for ungdom, generelt eller i en kritisk fase av livet. Jeg hadde frem til da, hatt fokus på fagets ferdighetsdimensjon, med vekt på kunnskap og resultat.

 

En sentral fagbokforfatter innen kunstformidling og formgivingsfag er Gunnar Danbolt. Han  mener at pedagogikken bør bidra med en motkultur og inneholde aktiviteter som øker elevers evne til refleksjon over sine erfaringer. Han mener at billedskapende arbeid og kunstformidling kan rive mennesket ut av et tilstivnet konvensjonelt mønster. Læreplanen fremhever 'det hele mennesket', noe jeg mener ikke blir ivaretatt i skolen i dag. Den kulturelle skolesekken er et viktig bidrag, men det trengs mer enn dette årlige tilbudet. Kunst bør integreres i skolen på en mer gjennomgripende måte. Dette er noe de har forstått ved de offentlige skoler i England, der alle elever skal tilbys et visst antall timer med kunstterapi i løpet av skolegangen, uavhengig av faglige eller emosjonelle utfordringer

 

”Kunsten formidler innsikt som ikke kan meddeles i noe annet språk”, (Dale 1990:95).

”Den erkjennelse som er karakteristisk for kunsten er menneskets selverkjennelse. Det er fordi temaene ofte er menneskers lidenskaper, drifter, ønsker og håp - og  deres opplevelser av sorg og glede, av kjærlighet og hat. Møtet med bildet kan vekke medfølende ettertanke om de allmenne temaer i menneskelivet.

Kunstformidling og billedskapende arbeid kan bidra til livsviktig kunnskapsformidling og øke elevers evner til refleksjon over sin tilværelse”, (ibid.).


 


Bilder til årsmøtet i Foreningen for høysensitive, Bergen Litteraturhus.



Jeg har en bred utdanningsbakgrunn som er blitt til steg for steg i kombinasjon med morsrollen.


Etter gymnaset ved Strand vgs reiste jeg til Sør-Amerika med Den reisende folkehøgskole, og da jeg kom hjem søkte jeg meg inn på Grafisk formgiving ved Bergeland vgs, en utdanning som senere ble godkjent som fagbrev og Bachelor da jeg tok lærerutdanning og pedagogikk for yrkesfag (PPU-Y) ved UiS.


Etterhvert ble det enkeltfag ved UiS,  Mastergrad og Nordiske litteraturstudier.


Ved siden av billedskapende arbeid, skriver jeg - både  prosa og poesi, og jeg illustrerer til tekstene.


Manus 'Hjelmene' er under behandling i forlag og 'Patio' er et pågående arbeid. Har fått publisert enkelte frittstående dikt i ulike fora.